معرفی انواع استیک به همراه روش پخت

انواع استیک

استیک یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها در سراسر جهان می‌باشد. ممکن نیست تا به حال با دیدن تصویر آن در صفحه کتاب، گوشی، تلوزیون یا بروشوری در خیابان به فکر مزه آن نیفتاده باشید. در این مقاله ابتدا معرفی استیک می‌پردازیم و سپس به انواع و شیوه‌های پخت آن.

استیک چیسب و انواع استیک

استیک در اصل به برش‌هایی از گوشت گوساله گفته می‌شود اما می‌تواند انواع استیک از بخش‌هایی از بدن حیوانات مانند شتر و گوسفند یا به صورت گیاهی تهیه شود. استیک به صورت کبابی، سرخ‌شده یا گریل‌شده پخته می‌شود. استیک‌ها معمولاً به دلیل بافت نرم، طعم غنی و امکان طبخ با درجات مختلف پخت، از نیم‌پز تا کاملاً پخته، محبوب هستند. بسته به نوع گوشت و روش پخت، مزه‌ها و بافت‌های متنوعی به خود می‌گیرد.

انواع گوشت حیوانی

استیک حیوانی معمولاً با برش‌های دقیق و از نواحی خاصی از بدن حیوانات تهیه می‌شود تا بافت نرمی داشته باشد و مزه‌ای خاص و متفاوتی به غذا ببخشد. این برش‌های گوشت معمولاً پرچرب یا نیمه‌پرچرب هستند تا در زمان پخت، چربی به گوشت طعم و لطافت بیشتری بدهد.

استیک چیست

انواع استیک گوساله

همون طور که اشاره کردیم گوشت گوساله معروف‌ترین نوع گوشت برای استیک می‌باشد، به علت تنوع‌ در برش و قسمت‌های مختلف گوساله، استیک گوساله یکی از محبوب‌ترین استیک‌های جهان می‌باشد. انواع استیک تهیه شده از گوشت گوساله در نرمی، چربی، و طعم تفاوت زیادی دارند. در اینجا به معرفی تعداد از معروف‌ترین انواع استیک گوساله می‌پردازیم، برای اطلاعات بیشتر از انواع استیک گوساله می‌توانید به مقاله «معرفی انواع استیک گوساله» مراجعه کنید.

استیک فیله منیون (Filet Mignon)

فیله یکی از نرم و لطیف‌ترین بخش‌های گوساله می‌باشد و استیک گرفته شده از این بخش جز نازک‌ترین و نرم‌ترین استیک‌ها است. بخاطر چربی کم موجود در این بخش فیله منیون جز استیک‌های کم چربی می‌باشد که می‌توانید در رژیم‌های غدایی بدون چربی استفاده کنید. فیله مینیون معمولاً با حرارت زیاد در زمان کوتاهی پخته می‌شود تا لطافت خود را حفظ کند.

استیک فیله منیون گوساله

استیک ریب آی (Ribeye)

استیک ریب آی یکی از معروف‌ترین استیک‌ها می‌باشد. ریب آی از دنده گوساله گرفته می‌شود و به علت وجود چربی در بخش دنده گوساله چربی بالایی دارد که منجر به طعم و مزه بسیار لذیذ این گوشت شده است. ریب آی به خاطر چربی و لطافت، هنگام پخت کاملاً آبدار می‌ماند و یکی از پرطرفدارترین استیک‌هاست.

استیک ریب آی گوساله

استیک تی بن گوساله (T-Bone)

استیک تی بن از دو بخش راسته و فیله فیله تشکیل شده است. علت این اسم وجود استخوان به شکل حرف T در میان این ۲ بخش است این استیک از بخش عقب ستون فقرات گوساله گرفته می‌شود. و به دلیل وجود استخوان، در زمان پخت طعم بیشتری به خود می‌گیرد. این نوع استیک مناسب کسانی است که به دنبال استیکی با طعم غنی و اندازه بزرگ‌تر هستند. شما می‌توانید این استیک را به دو صورت با فیله و بدون فیله تهیه کنید.

استیک تی بن گوساله

استیک سیرلون (راسته)

استیک سیرلون از قسمت راسته گوساله گرفته می‌شود و در میان انواع استیک داری چربی کمی است. سیرلون از نظر قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر است و برای کسانی که به دنبال طعم متعادل گوشت و چربی هستند، مناسب است.

استیک سیرلون پخته شده

استیک ران گوساله

همان طور که در اسم آن مشخص است، این استیک از ران گوساله گرفته می‌شود. ران گوساله به علت تحرک و فعالیت ران، چربی کمی دارد. به همین علت استیک ران گوساله در میان انواع استیک جز کم چرب‌ترین استیک‌ها می‌باشد و مناسب برای افرادی که رژیم غذایی چربی کم دارند.

استیک ران گوساله

انواع استیک گوسفند

استیک گوسفند نیز به اندازه گوساله محبوب می‌باشد. اما استیک‌های گوسفند کوچیک‌تر و چربی بیشتری دارند. انواع استیک گوسفند به علت وجود چربی طعم خاص و لذیذ طرفداران خود را دارد. در ادامه به تعدادی از انواع استیک معروف گوساله می‌پردازیم.

استیک لامب چاپ (استیک شیشلیک)

این استیک از دنده گوساله (راسته شیشیک) گرفته می‌شود و معمولاً همراه با استخوان سرو می‌شود. به علت وجود چربی در بخش دنده گوسفند و پخت آن همراه با استخوان طعم بسیار لذیذی دارد. این استیک معمولاً در حرارت بالا و به مدت کوتاهی پخته می‌شود تا نرم و آبدار بماند.

استیک لام چاپ شیشلیگ

استیک تی‌ بن گوسفند

استک تی بن گوسفند مشابه استیک تی بن گوساله می‌باشد و از انتهای ستون فقرات گوسفند گرفته می‌شود. این نوع استیک همزمان شامل دو قسمت متفاوت از گوشت گوساله می‌شود. یک سمت گوشت نرم‌تر و سمت دیگر گوشتی با کمی چربی بیشتر دارد. توجه داشته باشید اگر در جایی به استیک تی بن اشاره شد، منظور استیک تی بن گوساله می‌باشد.

استیک تی بن گوسفند

لم استیک (lamb steak )

لم استیک که با نام استیک تام و جری گوسفندی هم شناخته می‌شود. یکی از معروف‌ترین انواع استیک گوسفند می‌باشد. این استیک از ران بره یا گوسفند به همراه استخوان در وسط آن گرفته می‌شود. این نوع استیک به دلیل چربی طبیعی که در گوشت گوسفند وجود دارد، طعم غنی و منحصر به فرد دارد که منجر به محبوبیت این استیک شده است.

لم استیک - استیک تام و جری

انواع استیک شتر

گوشت شتر بافت سفت‌تری نسبت به گوساله و گوسفند دارد اما به دلیل چربی کم و خواص غذایی که دارد یک انتخاب مناسب برای افرادی است که رژیم غذایی کم چربی دارند.

استیک شتر

استیک مرغ

استیک مرغ نوعی از استیک است که به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ تهیه می‌شود. این نوع استیک معمولاً از قسمت‌های گوشتی‌تر و کم‌چرب‌تر مرغ مانند سینه مرغ یا ران بدون استخوان درست می‌شود و برای افرادی که به دنبال گوشتی سبک‌تر و کم‌چرب‌تر هستند، انتخاب بسیار مناسبی می‌باشد.

استیک مرغ

استیک ماهی

استیک ماهی یک نوع استیک دریایی است که از ماهی‌‌هایی مانند ماهی قزل‌ آلا، ماهی سالمون، ماهی تن، هالیبوت، یا ماهی‌ شیر تهیه می‌شود. این نوع استیک به صورت برش‌های ضخیم از بدن ماهی به دست می‌آید و معمولاً با استخوان یا بدون استخوان سرو می‌شود. استیک ماهی یکی از سالم‌ترین انواع استیک‌ها محسوب می‌شود، چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳، پروتئین، و ویتامین‌های مفید برای بدن است.

استیک ماهی

انواع استیک کم چرب

اولین قدم برای داشتن استیک کم‌چرب، انتخاب گوشت مناسب است. شما می‌توانید در مقاله «چه گوشتی برای دیابت خوب است؟» با انواع گوشت‌های کم چرب آشنا شوید. برخی از قسمت‌های گوشت گوساله، گوسفند، و حتی شتر چربی کمتری دارند و برای افرادی که نیاز به کنترل چربی دارند، مناسب‌تر هستند. برخی از انواع استیک‌ کم چرب:

  • فیله مینیون: همان طور که اشاره کردیم فیله بخش کم چرب گوساله می‌باشد. در هر ۱۰۰ گرم فیله تقریباً ۵ گرم چربی وجود دارد.
  • فیله گوسفند: فیله گوسفند نیز از قسمت‌های کم‌چرب‌تر گوشت گوسفند است. این نوع استیک نرم و لذیذ است و مناسب کسانی است که گوشت گوسفند را ترجیح می‌دهند اما به دنبال گزینه‌ای کم‌چرب هستند.
  • گوشت شتر: گوشت شتر چربی کمتری نسبت به گوساله و گوسفند دارد و پروتئین بیشتری ارائه می‌دهد. قسمت‌هایی مانند راسته شتر می‌توانند به‌عنوان گزینه‌ای سالم و کم‌چرب برای پخت استیک انتخاب شوند.

روش‌های پخت انواع استیک

انواع استیک به روش‌های مختلفی پخته می‌شود و این که کدام روش برای کدام نوع گوشت بهتر است بستگی به نوع استیک و ضخامت آن دارد.

گریل کردن استیک

گریل (Grilling) یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت انواع استیک است. در این روش، استیک روی حرارت مستقیم پخته می‌شود که طعم دودی و خوشمزه‌ای به استیک می‌دهد. گریل کردن یکی از بهترین روش‌ها برای پخت استیک کم‌چرب می‌باشد. در روش گریل کردن استیک، بدون نیاز به استفاده از روغن زیاد پخته می‌شود و چربی‌های طبیعی گوشت در طی فرآیند گریل آب می‌شوند. استفاده از حرارت مستقیم گاز یا زغال باعث می‌شود گوشت بافت آبدار خود را حفظ کرده و چربی‌های اضافه از آن جدا شوند.

پخت در فر

پخت استیک در فر یکی دیگر از روش‌های سالم پخت است. معمولا این روش برای استیک‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود. استیک را ابتدا در یک تابه داغ بدون روغن زیاد بپزید تا سطح آن قهوه‌ای شود، سپس در فر با دمای متوسط قرار دهید تا به‌طور یکنواخت بپزد. این روش کمک می‌کند چربی‌های اضافه جدا شوند و گوشت به آرامی پخته و لذیذ شود.

سرخ کردن

استیک در تابه‌ای با کمی روغن یا کره سرخ می‌شود تا بیرون استیک قهوه‌ای شود و داخل آن به درجه دلخواه پخته شود. در این روش به علت استفاده از روغن به افرادی که رژیم غذایی چرب یا خطر بیماری قلبی و عروقی دارند توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید از تابه برای پخت استیک استفاده کنید، به جای استفاده از روغن‌های پرچرب، از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون به مقدار خیلی کم استفاده کنید.

روش‌های پخت استیک

مدل‌های پخت انواع استیک

پخت انواع استیک به ۵ دسته بر اساس مقدار پخت داخل گوشت تقسیم می‌شود. یک سیستم استاندارد جهانی است برای پخت استیک می‌باشد. عمدتاً از فرهنگ آشپزی فرانسوی نشأت گرفته و سپس در سراسر جهان، به‌ویژه در رستوران‌های استیک‌خانه و آشپزی غربی، رواج یافته است.

نیمه خام Rare

استیک به‌صورت سریع روی حرارت بالا پخت می‌شود تا سطح آن قهوه‌ای شود، اما داخل آن همچنان خام و قرمز می‌باشد

  • دمای داخلی: حدود ۵۲ تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد – ۱۲۵ درجه فارنتهایت
  • بافت: بسیار نرم و آبدار، با طعم و بافت خام می‌باشد.

نیمه پخته Medium Rare

سطح خارجی استیک قهوه‌ای و ترد شده و بخش داخلی آن بین صورتی و قرمز است

  • دمای داخلی: حدود ۵۷ تا ۶۳ درجه سانتی‌گراد – ۱۳۰ درجه فارنتهایت
  • بافت: به دلیل حفظ آب گوشت بافتی نرم، آبدار و لطیف است.

پخت متوسط Medium

سطح استیک قهوه‌ای و داخل آن به‌طور یکنواخت صورتی است. در این سطح پخت، گوشت کمی کمتر از حالت نیم‌پخته آبدار است.

  • دمای داخلی: حدود ۶۳ تا ۶۸ درجه سانتی‌گراد – ۱۴۰ درجه فارنتهایت
  • بافت: گوشت هنوز نرم و آبدار است، اما بافت آن کمی سفت‌تر از نیمه‌پخته است

تقریباً پخته Medium Well

سطح خارجی گوشت کاملاً قهوه‌ای شده و داخل گوشت به رنگ قهوه‌ای روشن یا کمی صورتی است. این سطح پخت کمی خشک‌تر است.

  • دمای داخلی: حدود ۶۳ تا ۶۸ درجه سانتی‌گراد – ۱۵۰ درجه فارنتهایت
  • بافت: گوشت سفت‌تر است و مقدار کمی آب دارد.

کاملا پخته Well Done

سطح خارجی کاملاً قهوه‌ای شده و داخل گوشت به رنگ قهوه‌ای روشن یا کمی صورتی است. این سطح پخت کمی خشک‌تر است.

  • دمای داخلی: حدود ۶۸ تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد – ۱۶۰ درجه فارنتهایت
  • بافت: کاملاً سفت و خشک، معمولاً آب کمی باقی مانده.

تصویر پخت انواع استیک

خرید انواع استیک گوساله و گوسفند

شما می‌توانید انواع استیک گوساله و گوسفند به صورت تازه و با کیفیت بالا از  مزرعه گوشت شادرو تهیه نمایید. همچنین بسته‌بندی محصولات شادرو در ظروف بهداشتی و با پوشش سلفون انجام می‌گیرد تا تازگی و بهداشت آن حفظ شود. حداقل سفارش محصولات ۱ کیلوگرم است و هیچ‌گونه ضایعاتی ندارد. وزن‌کشی محصول دقیقاً به میزان سفارش شما انجام می‌شود، اما ممکن است وزن نهایی محصول تا ۲۰۰ گرم نوسان داشته باشد که این تغییرات از طریق پیامک یا تماس تلفنی از طرف تیم پشتیبانی به اطلاع شما خواهد رسید.

قیمت امروز استیک

قیمت خرید انواع استیک گوساله و گوسفند به دلیل نوسانات بازار ممکن است روزانه تغییر کند. مزرعه گوشت شادرو به‌صورت مستقیم و بدون واسطه تأمین‌کننده انواع گوشت تازه و باکیفیت می‌باشد. به همین علت قیمت‌های ثبت شده در سایت به روز و مقداری کمتر از قیمت بازار می‌باشد. در صورت ناموجودی محصول یا نیاز به اطلاعات بیشتر درباره محصول یا شیوه بسته بندی و ارسال می‌توانید با تیم پشتیبانی تماس حاصل فرمایید. مزرعه شادرو هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ آماده پاسخ گویی تلفنی و ارسال محصولات در زاهدان به دست شما مشتریان عزیز می‌باشد.

دستور پخت انواع استیک گوساله و گوسفند

همچنین شما می‌توانید با بررسی دیگر مقالات در سایت و دنبال کردن پیج اینستاگرام مزرعه گوشت شادرو با دستور پخت‌ عنوان غذا و اینکه چه گوشتی برای چه غدایی مناسب می‌باشد، آشنا شوید تا بتوانید رژیم غذایی بهتر و سالم‌تری را برای خود و عزیزانتان پیش ببرید.

مزرعه گوشت شادرو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *