کدام گوشت پروتئین بیشتری دارد؟

کدام گوشت بیشترین پروتئين را دارد

پروتئین‌ها یکی از اجزای مهم در رژیم‌های غذایی ما می‌باشد. پروتئین‌ها نقش غیر قابل انکاری در در ساخت و ترمیم بافت‌های بدن، تولید آنزیم‌ها و هورمون‌ها دارند و به علت تاثیر پروتئین‌ها در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن باید به طور روزانه در رژیم غذایی ما رعایت و مصرف بشوند. از گذشته تا به امروز گوشت به عنوان منبع پروتئین حیوانی در سفره‌های ما نقش بسیاری داشته است.

در این مقاله به سوال پر تکرار که هر گوشت چه پروتئینی دارد؟ و کدام گوشت مفید‌تر است؟ می‌پردازیم، زیرا که آگاهی و شناخت از پروتئین در گوشت مصرفی در تنظیم یک رژیم غذایی درست به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید غذایی سالم و مقوی برای خود و خواندتان تهیه کنید.

فرق گوشت قرمز و سفید

گوشت قرمز و گوشت سفید

در ابتدا و قبل از شروع گوشت‌ها به معرفی و دسته بندی کلی گوشت‌های حیوانی می‌پردازیم تا دید کلی و بهتری داشته باشید. میوگلوبین یک پروتئین ذخیره کننده اکسیژن در عضلات است و تقاوت رنگی این دو گوشت به علت میزان آن است. گوشت قرمز بیشتر از چهارپایان مانند گاو، گوساله، شتر، گوسفند و بز تهیه می‌شود و رنگ قرمز آن به علت داشتن مقدار زیاد میوگلوبین می‌باشد. گوشت سفید رنگ روشن‌تری دارد، رنگی بین صورتی تا سفید که به علت مقدار میوگلوبین کم آن است.

ارزش غذایی گوشت قرمز و سفید

گوشت قرمز به نسبت گوشت سفید چربی بیشتر دارد به همین علت می‌تواند انرژی بیشتری را برای بدن تعمین کند ولی مصرف بیش از حد آن می‌توان منجر به افزایش کلسترون و بیماری‌های قلبی عروقی شود. به همین علت گوشت سفید برای افرادی که به دنبال کاهش کلسترون و چربی هستن گزینه بهتری است. از طرفی گوشت قرمز منبع غنی از آهن و پروتئین می‌باشد که می‌توان آهن بدن افرادی که دچار کم خونی یا فقر آهن هستند را تأمین کند. گوشت سفید به نسبت گوشت قرمز پروتئین کمی دارد، اما اشتباه نکنید همچنان مقدار بالایی پروتئین بدن شما مخصوصا گروه B را تأمین می‌کند.

میزان تقریبی پروتئین موجود در گوشت قرمز و گوشت سفید

  • در ۱۰۰ گرم گوشت قرمز= ۲۶ تا ۳۰ گرم
  • در ۱۰۰ گرم گوشت سفید ۲۰ تا ۲۵ گرم

تقاوت در پخت گوشت قرمز و سفید

گوشت قرمز به علت داشتن چربی طعمی قوی‌تر و بافت سفت‌تر دارد از این رو پخت آن طولانی‌تر است و هضم آن به نسبت گوشت سفید دشوارتر است. گوشت سفید بافتی نرم و لطیف دارد که هضم آن را راحت‌تر می‌کند و می‌تواند در رژیم غذایی افرادی که مشکلات گوارشی دارند استفاده شود.

چه گوشتی پروتئین بیشتری دارد

گوشت گاو

گوشت گاو یکی از پر مصرف‌ترین گوشت‌ها در جهان است. گوشت گاو به علت سن آن (گاو ۲ ساله) منبع غنی از آهن هِم (Heme iron)  و کراتین می‌باشد. آهن یک ماده معدنی‌ است که برای تولید هموگلوبین در گلبوم‌های قرمز مورد نیاز بدن می‌باشد و کراتین در ذخیره‌سازی انرژی در عضلات نقش دارد و به افزایش قدرت عضلات کمک می‌کند. مصرف گوشت گاو منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و به علت داشتن چربی انرژی بدن شما را تأمین می‌کند.

مقدار پروتئین گوشت گاو

اما توجه داشته باشید گوشت گاو به علت داشتن چربی بیشتر نسبت به دیگر گوشت‌های قرمز باید به درستی مصرف شود. مصرف بیش از اندازه آن احتمال افزایش کلسترون خون و بیماری‌های قلبی را دارد. گوشت گاو در هر ۱۰۰ گرم ۲۶ گرم پروتئن و ۲۵۰ کلیو کالری دارد. به علت بافت سفت آن بیشتر در خورشت‌ها و غذاهایی که نیاز به پخت بیشتر دارند استفاده می‌شود.

پروتئن گوشت گوساله

گوشت گوساله

گوشت گوساله همانند گوشت گاو می‌باشد اما به علت سن آن (کمتر از ۱ سال) آهن کمتری دارد، ولی در عوض چربی کم و بافت نرم‌تری دارد. همچنین این گوشت حاوی مقدار زیادی از ویتامین گروه B مخصوصا B6 و ‌B12، آهن و زینک است که به حفظ پوست و مو، عملکرد حرکتی، بازسازی و استقامت عضلات کمک می‌کند. این گوشت قرمز به علت داشتن چربی کمتر و حفظ ایمنی بدن، در میان مردم به ویژه ورزشکاران، کودکان و نوجوانان سن رشد و افرادی که به دنبال مصرف کم چربی هستند، محبوبیت بالایی دارد.

مقدار پروتئین در گوشت گوساله

گوشت گوساله بافت نرم و لطیف دارد که هضم آن را به نسب گوشت گاو راحت‌تر کرده. در هر ۱۰۰ گرم گوشت گوساله ۲۹ گرم پروتئین و ۱۹۵ کلیوکالری وجود دارد. از گوشت گوساله در انواع کباب‌ها و استیک‌ها مانند کباب کوبیده، کباب چنجه، رستبیف و استیک استفاده می‌شود.

پروتئین گوشت گوساله

گوشت شتر

گوشت شتر یک گوشت پر پروتئین است که در خاور میانه و آفریقا از محبوبیت بالایی برخوردار است. گوشت شتر حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین B می‌باشد که مصرف آن منجر به کاهش التهاب و بهبود گردش خون می‌شود. گوشت شتر در میان دیگر گوشت‌های قرمز از چربی کمتری برخوردار است و در هر ۱۰۰ گرم گوشت شتر ۲۲ تا ۲۵ گرم پروتئین و ۱۴۰ کیلوکالری موجود است. چربی و کالری کم به همراه پروتئین بالا گوشت شتر برای افرادی که به دنبال کاهش وزن یا تناسب اندام هستند، به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

مقدار پروتئین در گوشت شتر

از گوشت شتر در انواع کباب‌ها و خورشت‌ها استفاده می‌شود، همچنین می‌توان از گوشت شتر به عنوان جایگزین دیگر گوشت‌های قرم در غذاهایی مانند خورشت قیمه یا به صورت چرخ کرده در ماکارونی و لازانیا استفاده کرد.

گوشت گوسفند

گوشت گوسفند به علت طعم لذیذ و نرمی که دارد یکی از دیگر گوشت‌های قرمز محبوب جهان است. این گوشت مانند گوشت گاو و گوساله منبع غنی از آهن و روی می‌باشد. گوشت گوسفند به علت داشتن چربی طعم لذیذی دارد و این چربی می‌تواند انرژی بدن را تأمین کند. از آنجا که چربی گوشت گوسفند از نوع چربی اشباع می‌باشد، مصرف بیش از اندازه آن احتمال خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

مقدار پروتئین در گوشت گوسفند

در هر ۱۰۰ گرم گوشت گوساله ۲۵ گرم پروتئین و ۲۹۰ کیلو کالری موجود است. از گوشت گوسفند در انواع خورشت مانند خورشت قیمه، خورشت قرمه سبزی استفاده می‌کنند.

گوشت گوسفند پروتئین

گوشت مرغ

گوشت مرغ بخاطر خواص و ویژگی‌هایی که دارد یکی از پرمصرف‌ترین انواع گوشت در سراسر جهان می‌باشد. گوشت مرغ حاوی B12 ، B6 و ویتامین B3 (نیاسین) و فسفر می‌باشد. این گوشت به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی کم مورد توجه افرادی است که به دنبال کاهش وزن و حفظ سلامت قلبی خود هستند. گوشت مرغ بدون پوست چربی کم تری دارد و همچینین بخش سینه مرغ دارای پروتئین بالای و چربی پایینی می‌باشد.

مقدار پروتئین در گوشت مرغ

به طور متوسط در ۱۰۰ گرم سینه مرغ ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئن و ۲ تا ۳ گرم چربی وجود دارد که نشان از ارزش غذایی بالا آن است. در ۱۰۰ گرم مرغ ۲۴ گرم پروتئین و  ۱۶۰ تا ۱۸۰ گرم کالری وجود وجود دارد. بیشتر چربی مرغ در ران و بال آن است.

پروتئین گوشت مرغ

گوشت شتر مرغ

 

گوشت شتر مرغ یکی از گوشت‌های پر پروتئین و کم چرب می‌باشد. به علت اینکه گوشت شتر مرغ مبنع عالی از آهن و ویتامین گروه B است، این گوشت به علت کلسترون و چربی بسیار کم آن برای افرادی با رژیم غذایی غذاهای کم چرب یا افرادی که زمینه بیماری قلبی دارند مناسب می‌باشد. این گوشت به علت چربی بسیار کم و کالری کم آن می‌‌تواند به کنترل وزن و سطح قند خون کمک کند. گوشت شتر مرغ حاوی آهن می‌باشد که تولید گلبون‌های قرمز و اکسیژن رسانی بدن کمک می‌کند.

مقدار پروتئین در گوشت شتر مرغ

به علت شباهت بافت گوشت شترمرغ به بافت گوشت گاو می‌توان به عنوان جایگزین سالمی برای گوشت قرمز قرار بگیرد. در هر ۱۰۰ گرم گوشت شتر مرغ ۲۸ گرم پروتئین و ۱۴۵ کیلوکالری وجود دارد.

پروتئین گوشت بوقلمون

پروتئین گوشت ماهی

در سراسر جهان گوشت ماهی به عنوان یک منبع با ارزش غذایی بالا شناخته و مصرف می‌شود. گوشت ماهی به علت داشتن خواص که دارد توسط بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می‌شود. از پروتئین‌های موجود در گوشت ماهی می‌توان به ویتامین D و ویتامین‌های گروه B، اسید‌های آمینه ضروری بدن و اسید چرب امگا ۳ اشاره کرد. اسید چرب امگا ۳ به کاهش التهاب و بهبود سالمت بدن و مغز کمک می‌کند. همچنین گوشت ماهی شامل مواد معدنی مانند ید، سلنیوم و زینک می‌باشد.

مقدار پروتئین در گوشت ماهی

پروتئین‌های موجود در گوشت ماهی بسته به نوع ماهی متفاوت می‌باشد و به طور میانگین در هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی بین ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین و ۸۲ تا ۲۰۸ کیلو کالری موجود می‌باشد که بسته به نوع ماهی می‌باشد.

مقدار پروتئین گوشت ماهی

کدام گوشت مفید‌تر است؟

همان طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم هر گوشت پروتئین و کالری متغیر خود را دارد و بسته به رژیم غذایی شما مشخص می‌شود که چه گوشتی برای شما مفید است. ممکنه است گوشت گوساله برای یک شخص خیلی مفید اما برای یک نفر در همان خانواده مضر باشد یا مصرف گوشت گوساله برای یک نفر که نیاز به تأمین انرژی دارد و سوخت و ساز بالایی دارد مناسب باشد اما برای فردی با مشکلات قلبی نامناسب باشد.

هر نوع گوشت ویژگی و خواص خودش را دارد توصیه می‌کنیم برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا از از رژیم غذای مناسب خود مطلع شوید. به طور کلی و در یک مقایسه می‌توانید پروتئین و کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم را در جدول زیر مشاهد کنید. همچنین شما می‌توانید در دیگر مقالات و پیج اینستاگرام شادرو با دستور پخت و چه گوشت برای چه غذایی مناسبت است آشنا شوید.

 

مزرعه گوشت شادرو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *