معرفی انواع کباب به همراه روش پخت

انواع کباب

با انواع کباب‌ ایرانی آشنا شوید! لیست کباب‌های ایرانی که قرار است در این مقاله به آن اشاره کنیم. اگر عاشق کباب هستید و دوست دارید کباب های مختلف را بشناسید، اینجا برای شماست! کباب در لیست محبوب‌ترین غذاهای در سفر‌های ما ایرانی‌ها و جهان قرار دارد. این غذا به قدری در جهان پرطرفدار است که یک روز به نام خود ثبت کرده است و روز ملی کباب دومین جمعه ماه جولای است. روز کباب (World Kebab Day) در سال ۱۴۰۳ خورشیدی برابر با ۲۲ تیر و در سال ۱۴۰۴ خورشیدی برابر با ۲۰ تیر می‌باشد.

انواع کباب‌ معروف ایرانی

کباب‌ها از جمله غذاهای اصیل ایرانی هستند، که شهرت جهانی دارند. کباب‌ها در انواع متنوعی تهیه شده و در نقاط مختلف ایران به شیوه‌های مختلفی نیز طبخ می‌شود. در نقاط مختلفی از ایران و در قوم های مختلف ایران عزیز، انواع کباب جز غذاهای فوق العاده معروف و دوست‌داشتنی‌ هستند. همچنین کباب جزو غذاهای مجلسی و لاکچری نیز محسوب می‌شوند. یکی از مهم ترین فاکتور های کباب خوش‌مزه و دلچسب، گوشت مناسب، لذیذ و تازه است.

چه گوشتی برای کباب مناسب است؟

ویژگی‌های گوشت خوب برای انواع کباب به کیفیت، نوع و بافت گوشت بستگی دارد. انتخاب گوشت مناسب تأثیر زیادی بر طعم، لطافت، و کیفیت نهایی کباب دارد.

نرمی و لطافت گوشت در انواع کباب

نرمی و لطافت گوشت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشت مناسب برای انواع کباب است، زیرا تأثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی کباب دارد. زمانی که گوشت نرم و لطیف باشد، در طول فرآیند پخت به خوبی مغزپخت می‌شود و حالت سفت و خشک پیدا نمی‌کند. این ویژگی به‌ویژه در کباب‌هایی مثل کباب چنجه و کباب برگ بسیار مهم است، زیرا این نوع کباب‌ها معمولاً از گوشت‌های تکه‌ای و برش‌خورده تهیه می‌شوند.

گوشت‌های نرم برای انواع کباب

برای دستیابی به این نرمی، معمولاً از قسمت‌های خاصی از گوشت مثل راسته یا فیله گوسفندی و گوساله در انواع کباب استفاده می‌شود. این قسمت‌ها عضلات فعال و سخت‌کوش بدن حیوان نیستند و به همین دلیل، بافت لطیف‌تری دارند. هرچند این گوشت‌ها برای کباب بسیار مناسب‌اند، زیرا به راحتی در دهان آب می‌شوند و تجربه لذت‌بخش‌تری برای مصرف‌کننده به همراه دارند.

مرینت کردن کباب

یکی دیگر از عوامل مؤثر در نرمی گوشت انواع کباب، مرینیت کردن آن است. قرار دادن گوشت در مواد طعم‌دهنده و استراحت دادن آن برای چند ساعت یا حتی یک شب، باعث می‌شود که گوشت نرم‌تر شود و به خوبی طعم‌ها را به خود جذب کند. موادی مثل آب لیمو، ماست یا روغن زیتون در مرینیت، بافت گوشت را تجزیه کرده و لطافت بیشتری به آن می‌بخشند. شما می‌توانید از مرینت کردن در انواع کباب استفاده کنید.

کباب کوبیده

یکی از پرطرفدارترین و نامدار‌ترین انواع کباب ایرانی، کباب کوبیده است. برای یک ایرانی، کباب کوبیده همواره یکی از انتخاب‌های هوس‌انگیز در منوی غذایی بوده است. طبق گفته ها، تاریخ تولید اولین کباب ها از زمان ناصرالدین شاه قاجار بوده است. تا حالا حتما برای شما هم پیش آمده که از کنار یک رستوران رد شوید، و بوی کباب کوبیده و گوجه‌ی آن، دل شما را به هوس بیندازد. شما میتوانید گوشت چرخ شده‌ی گوسفندی یا گوساله، که مناسب کباب کوبیده است را، از مزرعه‌ی شادرو، با قیمت و کیفیت تضمینی، خریداری فرمایید و این کباب خوش مزه‌ی هوس انگیز را در خانه، با پخت دلچسب خودتان، نوش جان فرمایید.

کباب چنجه

کباب چنجه یکی از گران‌ترین و اصیل‌ترین کباب‌های ایرانی است که از فیله گوساله یا ماهیچه گوسفندی تهیه می‌شود. برای آماده‌سازی، گوشت‌ها به تکه‌های کوچک تقسیم شده و با ادویه‌های مختلف مانند فلفل، ادویه کباب و پیاز مزه‌دار می‌شوند. پس از مرینیت کردن گوشت برای ۲ تا ۳ ساعت در یخچال، آن را به سیخ کشیده و کباب می‌کنند. این کباب به دلیل استفاده از گوشت‌های مرغوب و طعم‌دهی خاص، بسیار لذیذ است. گوشت تازه مورد نیاز برای تهیه کباب چنجه را می‌توان از مزرعه گوشت شادرو به صورت حضوری یا آنلاین تهیه کرد.

کباب برگ

اگر دوست دارید مزه‌ی گوشت پخته و آبدار را زیر دندان های لمس کنید، کباب برگ بهترین گزینه برای شماست. کباب برگ عمدتا به کباب مجلسی و گرانی شناخته شده است. این کباب که با گوشت راستهٔ گوساله یا گوسفندی تهیه می‌شود، با وجود اینکه ظاهری ترد و خشک دارد اما بسیار مطبوع و لذیذ است. در مزرعه‌ی شادرو، بهترین گوشت گوساله و گوسفندی موجود است و با پیک به مقصد مورد نظر شما میرسد. مهم ترین مرحله‌ی پخت یک گوشت، طعم دار کردن آن هست و کباب برگ هم از این قائده مستثنی نیست. برای طعم بهتر این گوشت، بهتر است از یک روز قبل، آن را با فلفل و آب پیاز آماده و نرم کنید.

کباب بختیاری

اگر در انتخاب بین مرغ و گوشت مردد هستید، کباب بختیاری بهترین گزینه است. این کباب سنتی ایرانی از ترکیب فیله مرغ و گوشت گوسفندی تهیه می‌شود و به دلیل تنوع طعم‌ها، مورد پسند بسیاری از افراد با ذائقه‌های مختلف قرار می‌گیرد. ترکیب زیبای مرغ و گوشت گوسفند، آن را به یک انتخاب عالی برای یک وعده غذایی متنوع تبدیل می‌کند. برای تهیه این کباب، می‌توانید گوشت تازه و درجه یک را از مزرعه گوشت شادرو به صورت آنلاین یا حضوری تهیه کنید.

کباب سلطانی

کباب سلطانی نیز یکی از انواع کباب‌ سنتی و محلی ایرانی است که در اصل یک کباب ترکیبی می‌باشد. پخت کباب سلطانی از زمان ناصرالدین شاه آغاز شد که نوعی غذای قفقازی را به ایران وارد کرد و بعدها آشپزهای ایرانی درباره نحوه پخت آن کمی تغییرات ایجاد کردند که در نتیجه بعد از گذر زمان به عنوان یک غذای کاملا ایرانی ماندگار شدند. در واقع می‌توان گفت که شاهپسند همه کباب‌ها، کباب سلطانی بود و انواع دیگر بعد از آن به وجود آمدند. جالب است بدانید که ابتدا کباب سلطانی به عنوان یک غذای درباری به شمار می‌آمد و بعدا برای دیگر اقشار جامعه در دسترس قرار گرفت.

گوشت مناسب کباب سلطانی

مانند انواع کباب دیگر، مهم ترین عامل که باعث خوش مزه تر شدن غذای شما، و در نتیجه بهتر دیده شدن دستپخت شما خواهد شد، گوشت مناسب و تازه است. شما میتوانید از مزرعه‌ی گوشت شادرو، گوشت لازم برای کباب سلطانی را تهیه فرمایید. کباب سلطانی در‌ واقع ترکیبی از کباب برگ و کباب کوبیده است. کباب برگ در این ترکیب غذایی از گوشت راستهٔ گوسفندی یا گاوی و کباب کوبیده از ترکیب گوشت چرخ‌کردهٔ قلوه‌گاه گوسفندی می‌باشد که هردو در مزرعه‌ی گوشت شادرو موجود است و شما میتوانید آنهارا به سبد خرید خود بیفزایید.

کباب وزیری

هم کباب گوشتی دوست دارید و هم جوجه کباب، نمی‌دانید بین این کدام را انتخاب کنید؟! کباب وزیری یا درباری، انتخابی عالی برای کسانی است که هم جوجه کباب و هم کباب کوبیده را دوست دارند. این کباب ترکیبی از گوشت گوسفندی و مرغ است که همراه با چلو زعفرانی، فلفل و گوجه سرو می‌شود. برای طعم بهتر، گوشت این کباب باید حدود ۳ ساعت در مواد مخصوص مرینیت شود. شما می‌توانید گوشت مرغ و گوسفندی درجه یک را از مزرعه گوشت شادرو تهیه کنید. کباب وزیری را می‌توان با چاشنی‌های مختلفی مانند نارنج، سبزی، لیمو ترش و ترشی سرو کرد.

شیشلیک چیست؟

شیشلیک که یکی از انواع کباب‌هاب سنتی ایرانی است، در‌ واقع همان گوشت دنده‌ی مزه‌دار شده می‌باشد. شیشلیک غذای محبوب در کشورهای ایران، اتحاد جماهیر شوروی سابق، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مرکزی است. در ترکی شیش به معنای سیخ و شیشلیک به معنای کباب سیخی است. بنابراین، شیش در شیشلیک به معنای عدد شش نیست و انتظار نداشته باشید وقتی شیشلیک سفارش می‌دهید با شش سیخ کباب روبه‌رو شوید.

شیشلیک

شیشلیک از آن دست غذاهای محبوب و پرطرفداری است که به‌راحتی می‌توانید قاشق و چنگال را کنار بگذارید و لذت خوردن تکه‌های دنده آبدار را با دست تجربه کنید. شیشلیک که از گوشت دندهٔ گوسفند تهیه می‌شود، یک غذای اصیل و اعیانی در سفره‌های ایرانی بوده و به‌دلیل وجود استخوان در آن، با دست خورده می‌شود. گوشت شیشلیک که گوشت دنده می‌باشد معمولاً به مدت یک شب در موادی مانند سرکه یا میوه‌های ترش مزه به اضافه سبزی و ادویه خوابانده می‌شود. در اکثر منوهای رستوران‌های سنتی می‌توان نام کباب شیشلیک را مشاهده کرد.

سخن پایانی

بسیاری از کبابسراهای مشهور سابقه ی تاریخی در کشورمان دارند و به نوعی یکی از هویت های ملی در مبحث تغذیه ی کشور ایران انواع کباب می باشد. ایرانیان از زمان های قدیم، برای غذا اهمیت خاصی قائل بوده اند و کباب ها هم از این قائده مستثنی نیستند. قطعا کباب های بسیار بیشتری که در این لیست گنجانده نشده است در جای جای این سرزمین یافت خواهد شد. زیرا هر قومیت با توجه به ذائقه‌ی خودشان، دستور پخت خاص خودشان را دارند و هر کدام، یک جور کباب را سرو میکنند.
امیدواریم پس از این، کباب های متنوعی را مزه کنید و از بلع آنها نهایت لذت را ببرید.

دستور پخت انواع کباب

همچنین شما می‌توانید با بررسی دیگر مقالات در سایت و دنبال کردن پیج اینستاگرام مزرعه گوشت شادرو با دستور پخت‌ عنوان کباب و غذا به همراه اینکه چه گوشتی برای چه غذایی مناسب می‌باشد، آشنا شوید تا بتوانید رژیم غذایی بهتر و سالم‌تری را برای خود و عزیزانتان پیش ببرید.

مزرعه گوشت شادرو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *